13-4-2004 Bezoek Vliegveld Weeze

Per touringcar door het achterland van Groesbeek arriveerden de leden van het ONG in korte tijd op vliegveld Niederrhein waar een ontvangst en een presentatie in de vroegere onder-officiersmess stond te wachten. Hierna kreeg men een rondleiding over het vliegveld met een bezoek aan de vertrek-/ontvangsthal, de atoomvrije bunker, een squadronbunker en een take-off op de startbaan.

Onder de indruk van zoveel ondernemingsgeest en nog te realiseren plannen werd op de terugrit nog veel nabesproken en tijdens een uitstekend buffet bij La Vie stilgestaan bij het afscheid van bestuurslid Harm Hubers die als initiatiefnemer aan de wieg van het ONG stond. Hij heeft onlangs een functie aanvaard bij de Rabobank Apeldoorn.

Vanaf de jaren vijftig was Airport Weeze onder de naam RAF Laarbruch in gebruik als militair vliegveld van de Britten. In de jaren negentig kwam hier definitief een einde aan. Nederlandse investeerders kochten in 2001 het vliegveld op om er een commerciële luchthaven te realiseren. Er werd een terminal aangelegd en de verkeerstoren werd opnieuw ingericht om commerciële vluchten voor een groot publiek mogelijk te maken. In 2003 werden de werkzaamheden voltooid en kreeg het vliegveld de naam Flughafen Niederrhein.

Van Flughafen Niederrhein naar Airport Weeze
In 2004 vond er opnieuw een naamswijziging plaats om de luchthaven bekender te maken bij het grote publiek. De naam Airport Düsseldorf-Weeze werd door het Oberlandesgericht afgewezen, omdat deze naam misleidend zou zijn. De luchthaven ligt te ver van Düsseldorf verwijderd om deze naam te mogen dragen. Sindsdien heet het vliegveld Airport Weeze. Budgetvliegmaatschappij Ryanair mag in haar commerciële uitingen het vliegveld wel aanduiden als Düsseldorf (Weeze).